Dnes sa konečne dostanem k nejakej oprave ( a tá je už takmer hotová 😀 )
V predchádzajúcej časti ste mohli vidieť v akom stave bola stará pätka, kovanie sme vybrali, sedlo vyrezali a poď ho do výroby 😉
Intro
Samozrejme pätka sťažňa, nie je niečo, čo sa dá len tak na rýchlo, bez rozmyslu, vyrobiť.
Kým sa to dostalo do stavu, že sme s tým boli spokojní, spravili sme niekoľko riešení, ktoré sme na koniec zavrhli. Celé to trvalo strašne dlho – minimálne pocitovo – sezóna sa blížila… Nakoniec ale vyhralo nutkanie spraviť to poriadne nad nutkaním spraviť to rýchlo a valiť na vodu.
Návrh kovania
Základným požiadavkom na nové kovanie pätky bola jednoduchosť, aby sa to dalo vyrobiť bez nejakých zložitých postupov.
Zároveň to ale celé musí byť pevné, ľahko servisovateľné a … musí ma to prežiť 😀
Zvolil som systém istenia sťažňa proti vypadnutiu pri prevrátení (s mojou váhou predpokladám že si toho prevracania užijem :D) pomocou pinu na sťažni a drážke v pätke. Prišlo mi to elegantné a rýchle riešenie.
Posledný návrh vypadá nejako takto:
Po vypálení plechov (antikor 2 a 2.5mm), nejakom tom zváraní, brúsení a leštení stačí poskladať ;).
Foto žiaľ nemám… z toho nadšenia som to zabudol nafotiť 😀
Sedlo pätky
Nalaminovať sedlo je už trochu iná káva.
V prvom rade treba zabezpečiť, aby bola pätka po osadení presne na tom správnom mieste. To znamená, že musí byť presne umiestnená v šiestich osiach 😉
- pozdĺžna os
- priečna os
- výška
- rotácia okolo pozdĺžnej osi
- rotácia okolo priečnej osi
- rotácia okolo výškovej osi
Pozdĺžna os
Posun konca sťažňa po tejto osi zabezpečí nastavenie (pomocou skrutky) záklonu sťažňa.
Po strastiplnom hľadaní nejakej miery, od ktorej by sa dalo odraziť som zvolil záklon sťažňa 675cm – merané od vrchu sťažňa po vrchnú hranu zrkadla (zdroje: Finn sailing RSA, finn tunnign guide, classic finn controls – treba hľadať „mast rake“). Tento rozmer sedel (na moje počudovanie) aj pri meraní so starou pätkou… plus mínus samozrejme 🙂
Pätka teda musí byť osadená tak aby sme v strede rozsahu posuvu, po osadení sťažňa namerali 675cm.
Priečna os
Na rozdiel od pozdĺžnej osi, priečna os musí byť presne… veľmi presne. Závisí od nej totiž stranový náklon sťažňa. Sťažeň naklonený do jednej strany nieje dobrý nápad.
Výška
výškové umiestnenie určuje aká je vzdialenosť od spodného konca sťažňa po golier prechádzajúci cez palubu. Tento rozmer by mal byť 560mm (zdroj uvediem keď si spomeniem :D). Podporná plocha, o ktorú sa opiera spodná strana sťažňa po osadení, musí teda byť vo vzdialenosti 560mm od prechodu sťažňa palubou. Výšku kovania od tejto plochy som zvolil 20mm – pri tomto rozmere bude mať sťažeň po osadení výškovú vôľu cca 1cm kým ho nezastaví bezpečnostný pin (stará pätka bola osadená strašne vysoko a kým sa o ňu oprel pin bol už golier sťažňa mimo prechod palubou – aké problémy to mohlo spôsobiť si určite viete predstaviť).
Rotácia okolo pozdĺžnej osi
Toto nieje také kritické a môžeme si dovoliť nejakú malú nepresnosť. Samozrejme čím presnejšie tým lepšie – sťažeň sa bude ľahšie točiť a opotrebenie pätky rotáciou sťažňa bude menšie.
Rotácia okolo priečnej osi
Platí čo čo pri rotácii okolo pozdĺžnej osi. Oporná plocha pod pätkou by mala byť paralelne k osi osadeného sťažňa. Samozrejme sťažeň – teda jeho záklon môžeme nastavovať a to buď posunom pätky alebo posunom v prechode palubou, takže sa uhol bude meniť. Cieľom ale je aby v základnej – strednej polohe bola os sťažňa kolmá na os podpornej plochy.
Rotácia okolo výškovej osi
Ďalší veľmi dôležitý parameter – ak by bola pätka otočená, tak bude sťažeň pri základnom nastavení v strede, ale posúvaním dopredu/dozadu sa bude nakláňať do strán. Treba si uvedomiť, že 1mm posun dolu na pätke robí na vrchole sťažňa 10 a viac mm.
Našťastie, ak máte nameranú presnú pozdĺžnu os lode (ja som nemal :D) – je to brnkačka – stačí napasovať os lode s osou kovania 🙂
Celé sedlo som sa rozhodol umiestniť a vypracovať tak, aby mohla popod pätku voľne prúdiť prípadná voda. Voda čo zbytočne stojí, pri asi najzaťaženejšom mieste v lodi, nieje nič dobré.
Laminovanie sedla
Najprv sa odlaminovala forma – tvar trupu približne v mieste, kde bude osadená pätka. Netreba šetriť materiálom a spraviť kus o dosť väčší ako bude vo výsledku sedlo pätky – tú bude treba presne umiestniť a momentálne ešte nevieme kde presne to bude.
Drobná rada: pred laminovaním formy je dobré si spraviť niekoľko relatívne jemných rýh do trupu a nešetriť separačnou pastou – po vytiahnutí odliatku sa potom forma pri opätovnom priložení pekne usadí v tých ryhách a nehýbe sa 🙂
Po vybratí formy máme vlastne odliatok trupu a v ňom môžeme osadiť celú pätku. Tá sa po dokončení prilepí na miesto v jednom kuse a prilaminuje – keď k tomu máte prístup len cez revízny otvor a prechod sťažňa je to super vec 😀 (palubu som rezať nechcel 😉 )
Ďalsím krokom je samotné sedlo. Podporná plôška je tvorená nerezovou platničkou, aby som nemusel za pár rokov riešiť ten istý problém ako so starou pätkou – zodratý materiál a vo výsledku nižšie uložený sťažeň. Plôška je ukotvená k laminátovému telu nerezovými drôtmi, ktoré sú z jednej strany privarené k plôške, prechádzajú cez vrstvy laminátu, zahnuté a zase prelaminované/zalepené. Snáď to vydrží 🙂
Po odlaminovaní sedla sa osadilo kovanie, navŕtali diery a osadili upevňovacie skrutky. Skrutky sme privarili na každej strane k drôtu – ten má zaistiť, že v prípade, že bude treba kovanie vybrať, nepretočí sa skrutka.
Ďalej sa zo starých pokusov využilo pár kusov laminátu a prilepili sa ako výstuhy. Celé sa to zase prelaminovalo do hladka
Vzniknuté sedielko už LEN prilepiť k forme trupu, orezať na potrebný rozmer a prilepiť + prilaminovať k trupu.
„Len“… celé to je trochu komplikovanejšie, lebo to všetko treba vymerať… najlepšie tri krát a rôznymi metódami 😉
Kým sme to tam nadobro zalepili, spravili sme ešte skúšku na nečisto 😀 všetko sa zalepilo lepiacou páskou, osadili sme sťažeň a premeral sa stranový aj predozadný náklon… zdá sa že všetko sedí 🙂
Outro
Zostávajú už len drobnosti…
skompletizovať kovanie, osadiť ho, pridať kladky… a skúšať 🙂