fbpx
Preskočiť na obsah

Rekonštrukcia Vanguard Finn – siedma časť

Jedna z posledných, kritických opráv staručkého vanguard Finn-a – zrkadlo.
Už na začiatku, pri brúsení, bolo jasné, že s touto časťou lode sa bude musieť niečo urobiť…

Zrkadlo

Finnárske masívne kormidlo, navyše s centrom pôsobiacich síl relatívne ďaleko od osi otáčania dá zabrať nie len samotnému kormidlu, ale aj zrkadlu. Práve preto je v mieste uchytenia kovaní kormidla zrkadlo zosilnené výstuhou.

V mojej lodi bolo ako plnivo/spevňovací materiál tejto výstuhy použité drevo, konkrétne nejaký druh preglejky a ten bol ďalej prelaminovaný. Samo o sebe to problém nie je. Problém to začína byť vtedy, ak je loď stará, skladovaná v pochybných podmienkach, pri rôznych opravách sa do nej navŕtalo množstvo dier bez (rozumnej) sanácie tých pôvodných a hlavne – ak sa k drevu dostane vlhkosť.

Na prvej fotke vidieť množstvo vrstiev, ale k tomu sa dostaneme.

Cez neošetrené diery nasávalo drevo vlhkosť. Už po vybratí vypúšťaku bolo zrejmé, že je minimálne v okolí diery drevo nasiaknuté vodou.

Jednoduchý test – skrutka s dvomi veľkoplošnými podložkami a stiahnuť(rozumnou silou 😉 ). Ak by bola výstuha v poriadku = pevná, vonkajší laminát by sa do výstuhy neprebáral. Ja som to šťastie nemal, teda drevo je spráchnivené a navyše po stlačení vytiekla voda. To znamenalo, ako už obyčajne – vyrezať 😀

Ako vidno, bolo to správne rozhodnutie aj keď v lodi vznikla najhoršie vypadajúca diera v celej jej existencii 😉 . Drevo nasiaknuté vodou cez zimu zmrzlo a postupne trhalo celé zrkadlo. Našťastie okolitý laminát vypadá byť v dobrej kondícii.

Spomínané vrstvy tmelu/laminátu a farby zrazu dávali zmysel – oslabená výstuha sa zrejme celkom slušne prehýbala a lámala. Bývalí majitelia to jednoducho pretmelili, prípadne prelepili laminátom a znova nastriekali…

Nasledovala výroba jednoduchej formy a následne odlaminovanie výrobku. Parťák pri tej príležitosti trochu zaučil aj moje jachtárske potomstvo 🙂 .

Ja som medzi tým pripravoval trup na osadenie a lepenie – hodiny brúsenia s modelárskou brúskou, v polohách, ktoré ani v kamasutre nenájdete 😀

Keď bolo všetko pripravené, stačilo „LEN“ osadiť a zalepiť. A zase sme pri tom, ako jednoducho sa to povie a aké sú útrapy pri realizácii, keď to človek chce mať čo najpresnejšie…

Po vytvrdnutí a odstránení prebytočného lepidla, odstrániť pomocné skrutky a znova prebrúsiť, aby bolo možné celý kus dodatočne prelaminovať kvôli pevnosti.

Spomeniem ešte jeden problém, ktorým loď trpela pred opravou. Pri brúsení a odstrojovaní lode som si totiž všimol, že vrchný záves je od oka mimo os. Následné meranie to potvrdilo – vrchný záves kormidla bol cca 5mm mimo os lode. Na dĺžke kormidla to muselo byť hodne poznať a tým pádom niektoré z jazdných neduhov mohli byť spôsobené práve týmto…

Po základnom vytmelení prišla teda ďalšia úloha – nájsť os lode, aby nové kovania kormidla a teda aj kormidlo boli v osi. Také niečo nieje zrovna jednoduchá vec ale verím, že to množstvo času čo sme tomu venovali (opäť sa použilo viac rôznych meraní) nebolo márne 🙂

Posledná foto je fotená niekde v strede „špricovania“ 🙂 Už to zase začína vypadať ako loď 😉
Kovania sú vlastná výroba – antikor… trochu ťažšie, zato podstatne viac oku lahodiace ako tie čo tam boli predtým a hlavne – zmestili sa do môjho titerného rozpočtu 😀

Malá poznámka:
Hrana zrkadla by mala byť čo najostrejšia.
Čím ostrejšia hrana, tým ľahšie ide loď do sklzu. Čím ostrejšia hrana, tým viac hrozí, že s tým kdesi človek ťukne a po tých hodinách čo s tým strávil mu zostanú len oči pre plač. Výsledný rádius na spodku zrkadla je teda kompromisom medzi tým čo by som tam chcel mať a obavami pred vlastnou nešikovnosťou pri narábaní s loďou 😉

Výstuha komory

Počas toho čo bola zadná komora tak luxusne otvorená, som okrem čistenia komôr (vybral som odtiaľ tak dve tri kilá starých nitov, matiek a podobného kovového materiálu), na prednú stranu zadnej komory – tam kde sa bude kotviť vyvažovací pás, prilaminoval výstuhu. Tá má zabezpečiť to, aby som v žiadnom prípade tie vyvažováky nevytrhol.

Je to trocha váhy naviac, ešte k tomu na konci lode, zato sa mi bude lepšie spať s vedomím, že tie kovania čo do toho uchytím bude vážne problém urvať 😉

Na záver len toľko, že komenty potešia, pripomienky usmernia a konštruktívna kritika pomôže 🙂

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.